Currently Browsing: usus

Doktor Ini Terang Kesan Buruk Beri Bayi Coklat Bawah Usia 2 Tahun

Menurut seorang doktor, Dr Nimelesh menerusi penerangannya di akaun twitter miliknya, kajian dilakukan American Academy of Pediatrics menasihatkan kepada semua para ibu bapa supaya tidak memberi bayi berusia setahun ke bawah minuman atau makanan yang mengandungi kafein termasuklah coklat.

CONTINUE READING

Buat Penggemar Pedas, Anda Patut Baca Fakta Kesihatan Ni!

Maklumlah, pilihan makanan pedas dikatakan pilihan citarasa lidah rakyat Malaysia dan sebanyak 80 peratus hidangan melayu mesti berunsurkan cili padi hijau dan merah. Antaranya, gulai lemak ayam cili padi, ayam masak merah, ikan keli masak hijau, ayam goreng berlada, sambal belacan atau sambal tempoyak. Terus rasa lapar!

CONTINUE READING

Muntah Sampai Demam! Buat Penggemar Sushi Hati-Hati Mungkin Anda Termakan Cacing Parasit

Memang tidak dapat dinafikan makanan Jepun dan Korean menjadi pilihan masa kini tambah lagi buat golongan muda. Sushi dan makanan laut mentah bukan hanya terkenal di negara barat malah ia turut popular di negara Malaysia dan mula menjadi hidangan pilihan untuk makan bersama keluarga mahupun rakan-rakan. 

CONTINUE READING

Najis Berdarah Petanda Jelas Perlu Jalani Rawatan, Elak Kanser Kolon

Cuba anda bayangkan satu hari anda nampak dekat mangkuk tandas tu penuh dengan darah, mesti takut kan? Lepas tu mula anda akan mula buat andaian sendiri. Setiap kali buang air besar yang bercampur darah masing-masing akan bercakap tentang kesan pengambilan makanan pedas atau disebabkan perut dalam keadaan yang tidak baik.

CONTINUE READING

Urgh! Sekali Makan Nak lagi, Ini Senarai Ayam Yang Menjadi Tumpuan!

Kalau kita tengok orang yang gemar makan makanan pedas ni fuh! Kita yang tengok ni pun takut. Lagi pedas, lagi berselera mereka makan. Peluh menitis dari dahi pun dah tak kisah. Silap-silap kita yang tak lapar ni pun, terus rasa lapar balik, alahai!

CONTINUE READING

Makanan Yang Selamat Dimakan Walaupun Dah ‘Expired’

Tarikh yang tertulis pada produk makanan mungkin sudah melepasi tempoh luput, namun kenyataannya ada yang masih elok dan boleh dimakan!” Ada setengah orang sangat sensitif dan peka mengenai tempoh hayat makanan atau produk untuk memasak. Mereka beranggapan jika sudah hampir dekat tarikh luput makanan, kualiti dan isi kandungan pasti sudah rosak dan tidak boleh dimakan. […]

CONTINUE READING
Donna