Currently Browsing: penyakit

Jangan Ingat Anda Tak Boleh Mengalaminya, Ketahui Simptom Serangan Jantung

Nampaknya, rakyat Malaysia lebih awal mengalami penyakit serangan jantung dan menurut sebuah portal akhbar  Berita Harian penyakit ini kekal sebagai penyebab utama kematian. Jika dilihat pada laporan Perangkaan Sebab Kematian Malaysia yang dikeluarkan pada 30 Oktober 2019 lalu, kematian disebabkan penyakit jantung iskemik meningkat sebanyak 35.3 peratus berbanding 13,503 kematian pada 2017.

CONTINUE READING

Waspada! Risiko Kanser Payudara Lebih Tinggi Bagi Wanita Yang Sudah Berusia

Sudah terhantuk baru terngadah, pepatah ini mungkin sering anda dengar tetapi bila bercakap sahaja tentang kesihatan payudara masih  ramai lagi kurang sedar akan kepentingan untuk membuat pemeriksaan awal sebagai langkah berjaga-jaga. Bila dah terkena, baru sibuk nak buat checkup! Haa jangan sampai macam tu, zaman sekarang ni kebanyakan wanita lebih mengutamakan bentuk fizikal berbanding kesihatan payudara.

CONTINUE READING

Bayi Boleh Hidap ‘Hip Dysplasia’ Kalau Salah Bedung, Para Ibu Ini Cara Yang Betul

Cuba tengok balik badan si manja yang dah dibedung ketat-ketat tu.  Tak ada rasa kesian ke dekat si kecil? Bayangkan kalau kita kena bedung macam tu, agak-agak selesa tak? Mesti tak kan? Artikel kali ini kami akan kongsikan cara membedung bayi dengan cara yang betul. Para ibu sila ambil perhatian ye?

CONTINUE READING

Sejauh Mana Vaksin HPV Lindungi Wanita?

Setiap tahun, lebih 310,000 wanita meninggal dunia akibat kanser serviks. Haih, siapalah yang tak risau bila bercakap soal penyakit paling digeruni ramai ni! Namun, percaya atau tidak, masih ramai lagi yang mengaku takut hanya sekadar di bibir dan tiada tindakkan dilakukan untuk menghindari diri daripada terkena penyakit kanser ini. Suntikan? Pemeriksaan kesihatan? Berapa ramai di kalangan anda yang sedang membaca artikel ini sudah lakukannya?

CONTINUE READING

Awas Jika Anda Ada Bintik Putih Ini Di Wajah!

Bila ada bintik putih bawah mata rasa macam nak picit je! Haa itu bukannya jerawat ye seperti yang ada sangkakan tapi ia adalah biji kolesterol atau lebih dikenali sebagai milia seeds . Walaupun dah guna pelbagai produk, masih tidak hilang? Haa jangan risau buat para wanita di luar sana kerana Donna akan kongsi kan pada anda cara mudah untuk hilangkannya. 

CONTINUE READING

“Bertahanlah Wahai Anakku…” – Bayi 4 Bulan Menghidapi Kanser Tahap 4

Apa yang lebih menyayat hati kami lagi, adik Kyfa mengalami Apnoea di mana individu kerap berhenti bernafas selama 10 saat atau lebih ketika tidur. Disebabkan adik Kyfa mengalami sebanyak 8 kali dalam masa satu jam, doktor menasihatkan bayi kecil tersebut Intubated Ventilation (bernafas menggunakan bantuan mesin).

CONTINUE READING
Donna