Currently Browsing: kuih tradisional

Kuih Tradisional ‘Terbang’ Ke Australia Tarik Minat ‘Mat Saleh’

“Harga kuih di Malaysia mungkin masih lagi murah kerana bahan masakan mudah dapat tapi disini harga agak mahal sedikit memandangkan santan pun agak mahal jadi, harga sebekas kuih bagi setiap kuih sebanyak 10 dolar,” jelasnya.

CONTINUE READING

Ramadan Musim PKP Ni, Jom Buat Kuih Tepung Pelita Sendiri!

Tahun 2020 ni kita bertemu bulan Ramadan dalam musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), di mana semuanya menjadi terhad. Jom kita cuba buat sendiri kuih Tepung pelita ni. Nak tak?

CONTINUE READING

Sekali Gigit Penuh Mulut Dengan Inti! Resepi Cucur Badak Yang Patut Anda Cuba

Zaman sekarang ni asyik viral dengan makanan yang berkeju sahaja sampai kan kuih pun nak letak cheese. Haa daripada anda belajar buat resepi-resepi tu, apa kata anda hidangkan cucur badak kepada anak-anak, bukan sahaja sedap kerana inti kelapa yang penuh tapi dalam masa yang sama anda boleh mengajar juga mereka mengenali kuih tradisional masyarakat Melayu. 

CONTINUE READING

Gandingan Kuih Serabai Dan Kuah Lemak Durian Pasti Buatkan Anda Terliur

Pernah dengar tak kuih serabai? Haa mesti anda tertanya-tanya mengapa kuih ini namanya pelik, sedap ke? Kalau anda nak tahu, kuih serabai ni sudah terkenal di Malaysia sebagai kuih tradisional. Kuih ini mempunyai rasa yang berbeza berbanding manisan moden yang sering anda makan. 

CONTINUE READING

5 Kuih Raya Yang Semakin ‘Pupus’!

Ramai di antara kita memilih untuk membeli kuih di bazar raya berbanding buat sendiri. Mana tidaknya, kebanyakan wanita sekarang bekerjaya, tak sempat nak buat kuih raya. Nak senang, beli je kuih raya yang dah siap.

CONTINUE READING

Kuih Lepat Sagu, Juadah Pemanis Mulut Untuk Berbuka

Sekarang bukan resipi empat jenis kuih lepat tu yang nak kongsikan sebab rasanya semua orang dah tahu macam mana nak buat tapi tak ramai yang tahu cara buat kuih lepat sagu. Ha.. mesti pertama kali dengar nama kuih lepat sagu ni kan? Caranya agak senang dan mudah. Ikut saja langkah dalam artikel ni

CONTINUE READING
Donna