Currently Browsing: kanak-kanak

Jom Manfaatkan Hujung Minggu Anda, Nah Boleh Buat 4 Perkara Ni

Eh sekejapnya dah nak masuk hujung minggu! Hmm nak buat apa ye cuti kali ni takkan duduk rumah melayan drama je,  bosan betul. Donna faham kadangkala bila dah penat bekerja rasa malas nak keluar dan melakukan sebarang aktiviti, tapi tak kesian ke dekat anak-anak? Sebab masa cuti ni lah anda kena ambil peluang untuk meluangkan masa bersama. Tak tahu tempat mana yang best dan sesuai untuk bawa anak-anak bersama, jangan risau anda tidak perlu pergi jauh-jauh pun ianya sekitar Kuala Lumpur sahaja.

CONTINUE READING

Bayi Cacat Disebabkan Ibu Suka Merokok Ketika Hamil

Dah macam-macam kerajaan lakukan untuk membasmi tabiat merokok dengan mengadakan pelbagai kempen kesihatan tapi masih lagi ramai yang pandang enteng tentang perkara ni. Namun apa yang lagi membimbangkan pada hari ini, wanita mengandung turut terjebak dan ketagih tanpa mempedulikan janin yang ada dalam kandungan mereka. Tabiat merokok bukan sahaja memberi kesan kepada kesihatan bayi sebelum hamil, malah setelah bayi lahir ia juga turut menyumbang kepada tumbesaran bayi. 

CONTINUE READING

Bahaya ‘Upload’ Gambar Anak Di Media Sosial Elak Jadi Mangsa Pedofilia

Tidak kira tua mahupun muda, aktiviti wajib yang anda akan buat setiap hari mesti update segala perkara di media sosial seperti Instagram dan Facebook. Ia seperti satu kemestian, kalau tak post dekat media sosial mesti rasa tak lengkap betul tak? Haa tapi ramai ibu bapa terlepas pandang dan memandang remeh dengan memuat naik gambar anak-anak dan aktiviti mereka sehingga ia dapat dimanipulasikan oleh golongan pedofilia dengan tarikan seksual terhadap kanak-kanak. 

CONTINUE READING

Ibu Bapa Perlu Terap Sikap Sopan Ini Pada Si Kecil

Sebaiknya, apabila mereka sudah mencapai usia setahun lebih nak masuk dua tahun tu, kita dah boleh mula mengajar mereka sikap bersopan-santun dengan orang. Melentur buluh biarlah dari rebung, betul tak? Jangan ingat si manja tak faham kerana sebenarnya fasa inilah sikap mereka mudah untuk dibentuk.

CONTINUE READING

‘Homemade Mashed Potato’ Untuk Si Manja

Mudah je nak buat mashed potato ni. Tak sempat peluh keluar, hidangan untuk si kecil dah pun siap. Nak sedap lagi, hidangkan kentang putar tadi bersama kuah lada hitam. Rasa dia lagi bertambah sedap! Silap-silap nanti, bukan je buat untuk si kecil tapi untuk makan kita sekali, ihiks! Selamat mencuba.

CONTINUE READING

Bayi Boleh Hidap ‘Hip Dysplasia’ Kalau Salah Bedung, Para Ibu Ini Cara Yang Betul

Cuba tengok balik badan si manja yang dah dibedung ketat-ketat tu.  Tak ada rasa kesian ke dekat si kecil? Bayangkan kalau kita kena bedung macam tu, agak-agak selesa tak? Mesti tak kan? Artikel kali ini kami akan kongsikan cara membedung bayi dengan cara yang betul. Para ibu sila ambil perhatian ye?

CONTINUE READING
Donna