Currently Browsing: kain

Dah Beli Mahal-Mahal, Kena Tahu Cara Betul Jaga Kain Songket

Disebabkan harga songket mahal tidak ramai yang pakai untuk majlis yang biasa-biasa. Songket akan digunakan waktu majlis yang besar-besaran misalnya pemakaian raja sehari atau menghadiri majlis formal yang melibatkan undangan dari nama-nama besar.

CONTINUE READING

Tak Ikut SOP, Anak Kecil Dibenarkan Masuk Dalam Premis Jakel

Nampaknya, ada sesetengah rakyat Malaysia gagal menahan nafsu walaupun tahun ini kerajaan sudah memaklumkan perayaan Aidilfitri tidak meriah seperti tahun lalu. Lebih mengejutkan lagi, pengunjung membawa kanak-kanak masuk ke dalam premis seperti tiada arahan dikeluarkan mengenai larangan membawa anak ke premis atau mana-mana pasaraya.

CONTINUE READING

Isu Jakel Hina Melayu, Pengarah Urusan Beritahu Siapa Nor Lizah Sebenar

Begitulah, orang kata terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Terlajak posting di social media kecaman netizen mendapatnya.

CONTINUE READING

Pilih Telekung Jangan Hanya Kerana Jenama, ‘Pattern’ Telekung Juga Kena Sesuai

Mungkin disebabkan perincian jahitan, design, nama jenama itu sendiri, atau penggunaan jenis fabrik berkualiti tinggi yang dapat memberi keselesaan 100 peratus kepada si pemakai. Hakikatnya, bukan itu yang dipandang oleh Sang Pencipta. Apa yang dinilai adalah cara kita mengerjakan solat. Berkualiti atau pun tidak, pemilihan telekung biarlah yang mampu mengikut garis panduan yang betul.

CONTINUE READING

Bukan Rendam & Berus Semata, Ini Teknik Sental Baju Guna Tangan Dengan Betul

Perasan tak kadang-kala baju yang kita rendam dan berus tu terkeluar juga warna, benang masih tercarik, kain jadi kembang dan segala labuci atau hiasan atas baju habis tercabut, alahai! Sedih bila tengok baju yang baru je dua tiga kali pakai dah mula rosak. Sudahlah beli mahal, rosak pula tu. Silap-silap kita salahkan jenama baju tu pula. “Harga mahal tapi kualiti yilek!”. Lah! Janganlah macam tu. Sebenarnya, cara kita sental baju tu yang salah.

CONTINUE READING

Sebelum Borong Kain Ela Belajar Kenal Jenis Fabrik Dahulu Tau

Uniknya, hari ini dengan kehadiran banyak fabrik di pasaran tekstil, baju kurung turut dihasilkan daripada pelbagai jenis kain mengikut cita rasa serta perkembangan terkini fesyen tanah air. Jadi bila masuk kedai kain, anda perlu ada pengetahuan berkenaan jenis-jenis fabrik agar anda tidak rambang mata. Kalau sudah semua anda nampak cantik, pasti rasa nak ambil semua kain dan bajet pun mesti lari. Satu lagi kepentingan kenapa anda perlu tahu jenis setiap kain agar fabrik yang dipilih sesuai untuk dibuat baju mengikut fesyen kesukaan anda.

CONTINUE READING
Donna