Currently Browsing: ibu hamil

Ibu Lepas Bersalin Perlu Kenal Jenis-Jenis Meroyan

Mungkin juga ada diantara kita mengatakan penyakit meroyan tak diminta. Ya, betul tapi penyakit ini boleh dielak dengan cara meluahkan apa yang dirasa pada orang yang betul. Seperti bidan yang menjaga, ibu, adik-beradik, kawan rapat ataupun suami. Pada masa sama, banyakkan berfikiran positif, mungkin dari situ, sedikit sebanyak dapat mengurangkan risiko meroyan.

CONTINUE READING

Jom Periksa Buah Apa Yang Boleh Dimakan Dan Tidak Semasa Berpantang

Buah anggur dan blueberries adalah kumpulan buah yang mengandungi antioksida yang tinggi. Ini akan membantu untuk menguatkan kesihatan jantung, mengurangkan risiko jangkitan dan kanser. Malah anda juga tahu bahawa buah oren juga mempunyai kandungan vitamin C yang bertindak untuk memulihkan tisu dalam badan ibu berpantang dan mempercepatkan pemulihan luka yang berlaku akibat semasa proses bersalin. 

CONTINUE READING

Salah Pakai Produk Kecantikan, Boleh Bahayakan Bayi Dalam Perut

Selalunya time mengandung ni lah, anda akan mengalami alahan yang teruk. Bila muka naik jerawat, kulit kusam mesti hati tak senang. Nak keluar pun rasa malas kan? Sudah menjadi lumrah, semasa proses kehamilan banyak perkara yang harus dijaga untuk menjaga kesihatan anda dan bayi. Nak cantik tu boleh untuk menaikkan lagi seri wajah tapi cuba check ada tak bahan ni dalam skincare anda?

CONTINUE READING

Jangan Silap Langkah, Ini Panduan Urut Bayi Baru Lahir Dengan Betul

Walaupun kadangkala agak sukar untuk menguruskan bayi mempunyai saiz tubuh badan yang kecil dan kulit yang lembut namun anda tidak perlu takut untuk melakukan rutin urutan bagi membantu perkembangan bayi. Tapi harus diingatkan, setiap urutan yang dibuat pastikan anda mengikut panduan yang betul. Nak tahu bagaimana caranya, jom lihat dibawah. 

CONTINUE READING

Posisi Tidur Terlentang Sebabkan Risiko Dua Kali Ganda Bayi Meninggal Dalam Kandungan?

Haa bila dah masuk trimester hamil ni mesti sukar nak cari posisi tidur yang selesa kan? Waktu malam je mesti sering terjaga dan melihat pasangan tidur dengan lena sampai timbul rasa cemburu dibuatnya. Kadang-kadang pelbagai cara anda lakukan untuk dapatkan tidur yang lena, tapi anda perlu tahu bahawa posisi terlentang adalah posisi yang anda harus elakkan. 

CONTINUE READING

Sering Kena ‘Simpul Biawak’ Semasa Hamil? Ini Cara Atasinya

Ada yang panggil simpul biawak, tarik mengkarung haa tapi sebenarnya itu adalah kekejangan kaki yang sering berlaku pada wanita mengandung. Bila tengah sedap tidur pada waktu malam, tiba-tiba rasa cramp, haa tuhan je yang tahu betapa sakitnya ia menyerang di bahagian kaki! 

CONTINUE READING
Donna