Currently Browsing: ibu bapa

Ini Perkara Paling ‘Asyik’ Anda Boleh Lakukan Untuk Sambut Anniversary

Percaya atau tidak sesetengah pasangan memandang remeh soal sambutan ulang tahun perkahwinan masing-masing kerana merasakan ianya bukanlah sesuatu yang penting. Ada yang terpinga-pinga mengira angka jika ditanya secara spontan tarikh ulang tahun perkahwinan mereka. Eh, jangan begitu! Sebab pakar sendiri yang menyarankan pasangan untuk meluangkan masa menyambut anniversary ni tau. Ha, penting sangat ke?

CONTINUE READING

Jom Manfaatkan Hujung Minggu Anda, Nah Boleh Buat 4 Perkara Ni

Eh sekejapnya dah nak masuk hujung minggu! Hmm nak buat apa ye cuti kali ni takkan duduk rumah melayan drama je,  bosan betul. Donna faham kadangkala bila dah penat bekerja rasa malas nak keluar dan melakukan sebarang aktiviti, tapi tak kesian ke dekat anak-anak? Sebab masa cuti ni lah anda kena ambil peluang untuk meluangkan masa bersama. Tak tahu tempat mana yang best dan sesuai untuk bawa anak-anak bersama, jangan risau anda tidak perlu pergi jauh-jauh pun ianya sekitar Kuala Lumpur sahaja.

CONTINUE READING

Bahaya ‘Upload’ Gambar Anak Di Media Sosial Elak Jadi Mangsa Pedofilia

Tidak kira tua mahupun muda, aktiviti wajib yang anda akan buat setiap hari mesti update segala perkara di media sosial seperti Instagram dan Facebook. Ia seperti satu kemestian, kalau tak post dekat media sosial mesti rasa tak lengkap betul tak? Haa tapi ramai ibu bapa terlepas pandang dan memandang remeh dengan memuat naik gambar anak-anak dan aktiviti mereka sehingga ia dapat dimanipulasikan oleh golongan pedofilia dengan tarikan seksual terhadap kanak-kanak. 

CONTINUE READING

Ibu Bapa Perlu Terap Sikap Sopan Ini Pada Si Kecil

Sebaiknya, apabila mereka sudah mencapai usia setahun lebih nak masuk dua tahun tu, kita dah boleh mula mengajar mereka sikap bersopan-santun dengan orang. Melentur buluh biarlah dari rebung, betul tak? Jangan ingat si manja tak faham kerana sebenarnya fasa inilah sikap mereka mudah untuk dibentuk.

CONTINUE READING

Mak Ayah Perlu ‘Alert’ Dengan Hal Ni Jika Anak Hidap Asma

“Apa-apa pun setiap rawatan untuk penghidap asma haruslah rujuk kepada pihak doktor terlebih dahulu untuk mengetahui apakah kesesuaian rawatan yang harus diambil untuk mengelakkan dari berlakunya kesukaran bernafas. Tapi, lain pula bagi kanak-kanak, ibu bapa harus mengikuti beberapa langkah untuk mengelak dari kurang terkena serangan asma,” katanya.

CONTINUE READING

Dah Basuh Pun Kotor Lagi, Macam Mana Nak Bersihkan Mainan Si Manja Ni?

Cuba ingat semula bilakah kali terakhir anda membasuh barang mainan mereka? Semalam? Minggu lepas? Sebulan yang lepas atau tak pernah sejak hari pertama beli? Bukan apa, tabiat anak kecil ni suka masukkan jari atau barang mainan ke dalam mulut. Jika bahagian permukaan barang mainan si kecil tak bersih, bakteria dan virus pasti mudah berpindah kepada bayi. Seterusnya, jatuh sakit. Nak ke?

CONTINUE READING
Donna