Currently Browsing: doktor

“Salahkah Belum Punya Anak?” Rintihan Pasangan Selepas 6 Tahun Berkahwin Tanpa Zuriat

Bagi Rozita Ismail (bukan nama sebenar) 34 tahun, cabaran yang diterima bukan sahaja dalam konteks hubungan suami isteri tetapi campur tangan serta gosip mentua dan ipar juga sesuatu yang amat pedih untuk dilalui…

CONTINUE READING

Boleh Jadi Mental Sebab Masalah Insomnia? Ini Kata Doktor..

Masih ramai rakyat di Malaysia mengalami masalah kesukaran untuk tidur malam. Tidur cukup dan berkualiti adalah sangat penting untuk memastikan kita dapat rehat cukup. Kajian daripada Jurnal Kesihatan Awam Asia Pasifik menunjukkan corak insomnia dalam populasi Malaysia adalah sebanyak 54%, dan 12.2% daripadanya datang daripada subjek yang sedang menderita insomnia tahap kronik. Betul ke Insomnia boleh menyebabkan sakit mental?

CONTINUE READING

Bantu Si Kecil Atasi Takut Dicucuk Jarum

Bila fikirkan balik, sebenarnya tak bagus nak menakut-nakutkan si kecil dengan jarum, buruk padahnya sebab nanti perasaan fobia tu akan dibawa sehingga ke alam dewasa. Padahal rasa sakit di cucuk jarum seperti digigit semut api je tapi takut macam nak kena rotan.

CONTINUE READING

Soal Jawab Dengan Doktor Ni Dah Cukup Terang. Penggemar Bubble Tea Wajib Baca!

Viralnya minuman ini bukan sahaja menarik perhatian golongan muda, malah mak bapak yang dah berusia ni pun turut sama terjebak dengannya. Namun sejak isu minum ‘Bubble Tea’ ni semakin hangat diperkatakan, ada yang kata boleh minum, ada yang kata tak boleh. Donna ada penjelasan jelas daripada doktor untuk soalan ini…

CONTINUE READING

Doktor Perubatan Ini Menerangkan Perbezaan 10 Jenis Susu Termasuk Susu Sajat…Ops!

Seorang doktor perubatan, Dr. Kamarul Ariffin yang juga merupakan penggerak ahli kelab #medtweetmy di media sosial tampil menerangkan kepada orang ramai perbezaan 10 jenis susu yang sering menjadi kekeliruan rakyat Malaysia. Antara perbezaan susu yang diterangkan adalah…

CONTINUE READING

Jaga-Jaga! 20 Jenis Penyakit Ini Tidak Boleh Ambil Produk Sebarangan

Kepada yang sering mempercayai ubat-ubatan yang tidak disyorkan oleh doktor, pernah tak anda terfikir, sejauh mana keberkesanan ubat yang dibeli dari individu yang bukan pakar dalam perubatan? Jangan mudah percaya dengan produk-produk luar. Sayangilah diri anda.

CONTINUE READING
Donna