Currently Browsing: didikan

Pukul Anak: Masih Relevan Atau Tidak?

Tidak dinafikan, perbuatan ‘naik tangan’ terhadap anak mampu memberi beberapa kesan buruk antaranya mengalami trauma, merajuk, bersendirian, memberontak dan berdendam, biarpun niat kita hanya untuk mendidik demi kebaikan mereka.

CONTINUE READING

Ibu Bapa Jangan Ambil Hati, Ini Tip Didik Anak Yang Nakal

Sebenarnya, perkara ini adalah normal malah menurut sebuah kajian kenakalan yang ditunjukkan mereka adalah tanda mereka cerdik dan sedang meneroka benda baru. Lumrah alam kerana nafsu negatif mereka masih terpendam. Jadi, kenakalan yang mereka tunjukkan tu disebabkan sel-sel otak mereka sedang aktif berhubung.

CONTINUE READING

KKM Lancar Kempen #speakout Untuk Isytihar Rumah Bebas Asap Rokok

Bukan apa, walaupun kita menghidu asap rokok saja, sebenarnya sama saja seperti kita menjadi perokok sekali dan bayangkanlah waktu tu ada kanak-kanak yang tak bersalah turut menghidu asap rokok yang dibebaskan? Tidakkan akan menjejaskan kesihatan mereka? Bertindaklah sekarang.

CONTINUE READING

Elak Cubit, Tengking & Pukul, Doktor Ini Kongsi Cara Tegur Bila Anak Buat Salah

Mungkin ada yang berpendapat dengan cara macam mana lagi nak tegur anak-anak kalau bukan dengan cara macam tu. Kononnya kalau tak dididik dengan cara pukul, cubit dan tinggikan suara pasti mereka akan ulang kesilapan yang sama. 

CONTINUE READING

Lelaki Mula Dari Huruf A Ni Memang Pandai Melayan Anak Ke?

Kalau kita tengok, selalunya anak-anak lebih rapat dengan si ibu, maklumlah dari kecil lagi berada dalam perut si ibu, bila dah keluar terus minum susu ibu pula dan si ayah sibuk dengan kerja untuk mencari nafkah. Tapi, lain pula dalam kalangan beberapa orang selebriti ni. Mereka yang menggalas tanggungjawab seorang ayah dan suami pula lebih rapat dengan anak-anak. Bila tengok cara mereka layan anak, comel je. Boleh cair la hati ni!

CONTINUE READING

SPM 2019: Ibu Bapa Harus Lakukan Ini Selagi Anak Tak Habis Peperiksaan

Meskipun tarikh mula SPM sudah 2 minggu lepas iaitu 14 Oktober 2019 tapi bagi anak mereka yang menduduki SPM untuk fasa kedua, hari pertama mereka adalah 5 November 2019 iaitu Bahasa Melayu kertas 1. Lebih kurang tinggal 4 hari je lagi dan belum terlambat lagi nak buat pecutan terakhir tapi anak kita masih di zon selesa. Apa nak buat?

CONTINUE READING
Donna