Bayi Boleh Hidap ‘Hip Dysplasia’ Kalau Salah Bedung, Para Ibu Ini Cara Yang Betul

Bedung ketat-ketat, nanti tak la anak kau bila dah besar jalan kengkang..”

Para ibu mesti pernah dengar barisan pesanan ni kan kalau waktu nak bedung si kecil. Selagi boleh ketat, selagi tu balutan diketatkan sampai kelihatan seperti ulat beluncas alahai… Ada tu sampai kesan garisan balutan bedung terlekat dekat ahagian kulit bayi.

Katanya tak nak anak terkejut-terkejut atau dah besar kaki jalan kengkang. Hm, cuba tengok balik badan si manja yang dah dibedung ketat-ketat tu. Tak ada rasa kesian ke pada si kecil? Bayangkan kalau kita yang kena bedung macam tu, agak-agak selesa tak?

Sumber: carian google

Cara bedung yang betul…

Jadi, artikel kali ini kami akan kongsikan cara membedung bayi dengan cara yang betul yang diajarkan oleh seorang doktor. Para ibu sila ambil perhatian ye? Jangan ambil mudah tentang hal ini.

Membedung

Cara membedung bayi dengan betul..Kredit: Omphu Mohammed Iqbhal

Siakap Keli 发布于 2019年9月18日周三

Keadaan bayi akan jadi seperti ini…

Apa kesan kalau bayi dibendung terlalu ketat?

Bukan apa, menurut salah seorang pengguna twitter yang mempunyai kelulusan kedoktoran jika bayi dibedung terlalu ketat, si kecil akan menghadapi Hip Dysplasia iaitu masalah pada bahagian sendi paha dan pinggul. Nak ke?

Sebenarnya boleh ke tak bedung bayi ni?

Menurutnya lagi, tak salah kalau nak bedung bayi kerana ia banyak memberi kelebihan kepada bayi. Antaranya..

Mesti ada yang teringat pernah melihat bayi yang diikat ketat-ketatkan? Mungkin mereka tidak tahu. Tak mengapa, perlahan-perlahan kita cuba tunjuk ajar kepada mereka yang masih lagi tak tahu atau mungkin anda boleh kongsikan artikel ini kepada rakan anda yang lain. Yang penting elakkan buat dekat anak kita, ihiks!

 

Untuk bacaan yang lebih menarik, klik senarai artikel berikut:

Posisi Tidur Terlentang Sebabkan Risiko Dua Kali Ganda Bayi Meninggal Dalam Kandungan? ,

5 Langkah Cara Basuh Pakaian Bayi Dengan Betul

 

 

 

Sumber: Nimelesh , facebook

Tags: , , , , , , , , ,
Previous Post Next Post

Komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *

0 shares
Donna